you're reading...
AUTO, GENERAL, IT / TEHNOLOGIE

RENAULT 16 – 50 DE ANI DE LA PRIMUL AUTOMOBIL HATCHBACK

Anul acesta, in ianuarie,  s-au implinit 50 de ani de cand constructorul francez Renault a prezentat noul si revolutionarul model Renault 16 – considerat primul automobil de serie care dispunea de o caroserie de tip hatchback.

Datorita numeroaselor sale calitati recunoscute si apreciate, Renault-ul 16 a obtinut titlul  “Masina Anului 1966” in Europa, inregistrand inca de la debut un mare succes comercial.

aa

Proiectul viitorului model care trebuia sa inlocuiasca modelul Fregate a demarat in 1958 sub conducerea lui Fernand Picard si a fost denumit projet 115. Acesta trebuia sa fie un exemplu de versatilitate si practicitate in utilizare, in acelasi timp interiorul sa fie spatios si modulabil iar design-ul unul revolutionar.

La sfarsitul anului 1958, cu sprijinul carosierului italian Ghia este finalizat un prim prototip cu caroserie berlina in doua volume cu doua usi. Un an mai tarziu demareaza un al doilea proiect denumit project 114 acesta dispunea de caroserie berlina in 3 volume cu 4 usi, transmisie spate, suspensie hidropneumatica si motorizare cu 6 cilindri de 2.2L. Datorita costurilor mari de dezvoltare, acest proiect a fost abandonat, proiectul 115 fiind reluat in 1962. Pe langa solutiile initiale deja cunoscute pentru proiectul 115 au mai fost propuse transmisia fata si motorizarea cu 4 cilindri de capacitate pana in 1.5L.

In 1963 sunt finalizate primele prototipuri cu care au demarat primele teste dinamice si de anduranta in timp ce modelul pentru productia de serie a fost finalizat in august 1964 si a purtat initial denumirea de Renault 1500.

Pe data de 4 ianuarie, Renault prezenta pentru presa la Juan-les-Pins pe Coasta de Azur noul model Renault 16. Productia modelului a demarat in martie 1965 la noua fabrica din Sandouville, langa Le Havre in timp ce lansarea oficiala pentru public s-a petrecut cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1965. Noul Renault 16 dispunea de o eleganta, functionala si aerodinamica (CX : 0.39) caroserie in doua volume cu 4 usi plus hayon si 5 locuri. Design-ul care a fost realizat de Gaston Juchet si Phillippe Charbonneaux fiind inspirat din cel al protitipului coupe-cabrio Renault 115 din 1963, a reprezentat la acea data o noutate absoluta fiind o combinatie reusita intre o berlina si un break si pe care specialistii au denumit-o hatchback.

De la primele drive-teste, presa de specialitate a apreciat variabilitatea superioara similara cu a unui model cu caroserie break, habitaclul spatios, confortul ridicat la rulare, tinuta de drum sigura, design-ul elegant, portbagajul foarte incapator al carui volum varia intre 410 si 1450 dmc si raportul pret – calitate foarte bun. In acelasi timp lansarea modelului R 16 a surprins inclusiv principalii constructori francezi concurenti: Simca si Peugeot datorita solutiilor tehnice aplicate: transmisie pe rotile din fata, caroserie cu 5 usi, plafon plat, suspensie cu bare de torsiune, bancheta spate modulabila, bloc motor din aluminiu, electroventilator in standard.

De la debutul comercializarii in iunie 1965, pentru Renault-ul 16 a fost propuse trei versiuni de echipare: DL, GL(omologata pentru 6 locuri) si GLS, aceasta din urma fiind ulterior inlocuita cu versiunea Super. Motorul disponibil a fost unul pe benzina amplasat frontal longitudinal cu 4 cilindri in linie avand capacitatea de 1470cmc si care dezvolta 55CP, alimentarea fiind realizata cu ajutorul unui carburator simplu corp. Conceput dupa solutia tehnica „totul in fata”, R 16 avea montat in standard o cutie de viteze manuala cu 4 trepte sincronizata. Suspensia era independenta pe ambele punti fiind prevazuta cu bare de torsiune, bare antiruliu si amortizoare hidraulice, in fata cu brate triunghiulare duble iar in spate cu brate longitudinale. Datorita conceptiei mai sofisticate a suspensiei a rezultat curiozitatea tehnica ca ampatamentul avea valori diferite stanga 2.720m si dreapta 2.650m. Sistemul de franare era de tip mixt cu discuri pe fata si tamburi pe spate in timp ce sistemul de directie era de tipul cu cremaliera. Dimensiunile si greutatea se incadrau in limitele clasei medii superioare europene din acea perioada : L x l x h: 4.230 x 1.650 x 1.450m respectiv 980 Kg. Performante: viteza maxima 142km/h, acceleratie 0-100km/h in 17.5 secunde.

In 1967 au fost realizate unele mici imbunatatiri la detalii atat la exterior cat si la interior iar pentru cresterea confortului au fost introduse noi dotari.

La editia din 1968 a Salonului Auto de la Geneva este lansata o noua versiune mai luxoasa si mai performanta denumita TS. Aceasta avea echipat un motor cu 4 cilindri avand capacitatea de 1565cmc si care dezvolta 83CP fiind alimentat cu ajutorul unui carburator dublu corp Weber permitind atingerea unei viteze maxime de 165km/h. Noua versiune beneficia de sistem de franare servoasistat. Versiunea TS se diferentia la exterior prin proiectoarele suplimentare cu iod oferite in standard iar la interior prin noua plansa de bord cu 4 instrumente circulare printre care turometrul si termometrul apei sistemului de racire. Echipamentul de dotari a fost suplimentat pentru noua versiune TS, aceasta beneficiind in standard de: stergatoare parbriz cu doua viteze, luneta incalzita, oglinda retrovizoare exteroara sau optional de geamuri electrice fata – o premiera pentru un automobil de productie franceza si de lampi de marsarier.

Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva din 1969 este prezentata o noua versiune denumita TA si echipata cu o cutie de viteze automata in 3 trepte fiind primul automobil de productie franceza echipat cu transmisie complet automata. Motorul era acelasi cu cel al versiunii TS, in acest caz puterea maxima dezvoltata fiind de 67CP. In acelasi an de pe benzile de montaj ale fabricii din Sandouville este produs exemplarul cu numarul 500.000 fiind considerat un adevarat succes comercial pentru un automobil din aceasta clasa. In acelasi an celebrul pilot britanic Stirling Moss fiind surprins de succesul Renault-ului 16 facea urmatoarea declaratie: „Nu am nici un dubiu asupra faptului ca Renault-ul 16 este unul din automobilele cel mai inteligent proiectate din cate am intalnit si cred ca fiecare producator auto britanic ar face bine sa-si procure unul doar pentru al studia cum este asamblat”.

In octombrie 1970 modelul R 16 beneficiaza de un facelift concretizat prin mici retusuri la exterior in special la partea din spate si la interior prin introducerea unei noi planse de bord. In acelasi timp au fost disponibile noi dotari in serie sau optional. Tot acum versiunile DL si GL sunt inlocuite cu versiunile L si TL ambele echipate cu motorul de 1565cmc care dezvolta 67CP iar sistemul de franare servoasistat a fost oferit in standard. In 1971 Versiunea TA este scoasa din productie in timp ce transmisia automata era oferita optional pentru toate versiunile.

In ianuarie 1972 este fabricat exemplarul cu numarul 1.000.000.

La Salonul Auto de la Paris din 1973 este lansata versiunea varf de gama denumita TX si echipata cu un motor cu 4 cilindri de 1647cmc care dezvolta 93CP. Asociat cu o cutie de viteze manuala cu 5 rapoarte, motorul permitea o viteza maxima de 170km/h si o acceleratie 0-100km/h in 13.3 secunde. La exterior versiunea TX se diferentia prin grila fata cu faruri duble patrate, spoilerul montat deasupra lunetei si jantele din aliaj de 14 toli avand design sport iar la interior prin tabloul de bord cu 4 instrumente circulare si volanul cu design specific. Dotarile standard pentru noua versiune erau speciale pentru aceasta clasa in acea perioada: geamuri electrice fata, inchidere centralizata, radio, geamuri cu tenta fumurie, stergator luneta, lampi de marsarier iar ca optionale erau disponibile: aerul conditionat, trapa electrica si tapiteria piele.

Din octombrie 1974 toate versiunile modelului Renault 16, cu exceptia versiunii TX dispun de o grila fata cu un nou design realizata din material plastic de culoare neagra. Tot acum versiunile L si TL beneficiau de un echipament de dotari simplificat.

In 1976 odata cu debutul comercializarii noului model Renault 20 ca succesor al modelului Renault 16 este stopata productia versiunilor L si TS iar transmisia automata oferita optional pentru toate versiunile nu a mai fost disponibila in acelasi timp fiind oferita o noua versiune TL Automatic.

Din iulie 1977 lampile pentru marsarier au fost oferite in standard iar un an mai tarziu centurile de siguranta pentru locurile din spate au fost oferite de asemenea in standard.

In cursul anului 1979 productia versiunilor TL Automatic si TX este oprita singura versiune ramasa in productie fiind TL.

In decembrie 1979 dupa o cariera de aproape 15 ani timp in care au fost fabricate 1.845.959 de exemplare, productia modelului Renault 16 este stopata.

Ca o recunoastere a calitatilor sale, din 1987, un exemplar de Renault 16 a fost expus intr-unul din cele mai prestigioase muzee auto din lume – Muzeul National al Automobilului Colectia fratilor Schlumpf din Mulhouse(Franta).

In 2015, la 50 de ani de la consacrarea primului hatcback,  este lansat cel mai tanar „mostenitor genetic” al lui Renault 16, crossoverul Kadjar.

sursa:  Auto Retro Passion

 

Anunțuri

Despre jurnaluldemaine.ro

Jurnalul de maine - Stiri - Informatii - Evenimente - | Romanian Online News Agreggator | - Stiri si noutati mai aproape de tine -

Discuție

Comentariile nu sunt permise.

Eveniment recomandat de JURNALUL DE MAINE

Click pentru inscrirea la eveniment. Locuri limitate!

Recomandari JURNALUL DE MAINE

jurnaluldemaine recomanda reportajele digi24 "Romania furata"

URMĂREŞTE-NE PE TWITTER

SALVATI-LE VIETILE!

De astăzi JURNALUL DE MAINE  va posta in permanență pe prima pagină  un simbol al strigătului de ajutor al tuturor sufletelor nevinovate, victime ale acestui război.